‘BOF 201202’
Cd, niet meer leverbaar
Totale tijdsduur cd: 67:03
Afbeelding voorzijde: detail Rasmussen-orgel Sint-Stephanuskerk Moerdijk (vóór de sluiting van de kerk)
Fotografie en tekst: Wim van der Ros
Ontwerp: Wijtse Rodenburg
Opnamen: 11 en 12 september 2012 door ir. Henk Kooiker, AKG 414 microfoons in Blumlein configuratie, SoundDevice 24 bit, editing met Sadie.
Hooge Zwaluwe, Hervormde Kerk
Knipscheer-orgel
organist Laurens de Man
1. J.S. Bach (1685-1750):
Preludium in G, BWV 568 (3:15)
Man I: P8, O4, Rfl 4, Q3, Mix. Ped: Vol, Ped-Man I
2. Bach:
Siciliano (uit: Fluitsonate in Es, BWV 1031) (bew. L. Vierne) (2:36)
RH: II: Dwfl4 (oct. lager), LH: I: B8, Ped: S16, Ped-Man I
3-5. J. Haydn (1732-1809)
Drie stukken voor Flötenuhr, Hob. XIX: 12, 6, 13 (3:50)
– Andante
– Vivace ‘Der Kaffeeklatsch’
– Vivace
I: B8,
II: Dwfl4,
I: B8, Rfl4
6-10. F. Mendelssohn (1809-1847)
Andante in D (thema met vier variaties), MWV W 32 (5:53)
Thema: I: P8, Ped S16, Ped-Man I
Var. 1: LH: I P8, RH: II: Hp8, Ped-Man II
Var. 2: I: +B8
Var. 3: I: +O4
Var. 4: I: P8, B8, O4 II: Dwfl4, Gh2 Kop I-II, Ped: S16, Ped-Man I, Ped-Man II
Thema: I: B8, V8, Ped: S16, Ped-Man I
11-12. R. Schumann (1810-1856)
Vorspiel und Fuge (1:52 – 1:37) op. 68 nr. 40 (uit: Album für die Jugend)
I: P8, B8 II: Hp8 II: Hp8, Dwfl4, Gh2
Moerdijk, Sint-Stephanuskerk
Marcussen-orgel
organist Lambert van Eekelen
13. L. Toebosch (1916-2009)
Fantasie in F-lydisch, opus 57 (6:05)
Begin: plena; soli: I. G8, Fl4 II. Fl4, P2, Reg8
Fuga: II. P8, O4 Ped: P16, O8, O4 Later: + O2, + Mix. En Ped.Mix tot tutti.
14-18. Anoniem
5 Renaissance dansen (0:51 – 0:36 – 1:05 – 0:55 – 1:40)
1ste, II. P8, Sp4, I. G8, Fl4, Sesq. Ped. P16, O8
2de, III. T8, P2, II. R8, S4, I. G8, G2
3de, III. Fl4 + Trem. II. S4, I. Fl4 + Trem.
4de, III. R8, II. D16, T8, I. Kr.8, Ped. P16, B16, T8, Sk4 alle koppels
(1ste ged. RH op III en I, LH op III, 2de ged. Geheel op II
5de, 1ste ged. III. Traeged8, Fl4, P2, S1, I. G8, P4, Scherp;
2de ged. Als 1e ged + II. P8, O4, O2, Mix. D16, T8, Ped. Vol; koppels I+II, Ped+I, Ped.+II
19. A.C. Schuurman (1904-1998)
Toccata over Psalm 150 (2:24)
Plenum op 3 manualen + pedaal
Zevenbergen, Hervormde Kerk
Flentrop-orgel
organist Sietse van Wijgerden
J.S. Bach (1685-1750)
6 Schübler Choräle, BWV 645-650
20. Wachet auf ruft ins die Stimme (3:53)
bw: fl8, n2 2/3, d8; rw: q8, p4, kr8; ped: b16, p16, o8
21. Wo soll ich fliehen hin (2:01)
hw: Q16, rfl8, rw: q8, h8, ped: o4
22. Wer nur den lieben Gott lässt walten (3:31)
rw: h8 + trem., ped: o4
23. Meine Seele erhebt den Herren (2:42)
rw: h8, rfl4, sesq., hw: p8, ped: b16, g8, o8
24. Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ (2:40)
rw: h8, q8, p4, hw: t8, r8, ped. b16, p16, o8
25. Kommst Du nun, Jesus, vom Himmel herunter (3:23)
hw: q16, rfl8, o4, rw: h8, rfl4, q1 1/3, ped: o4, koppel aan III met p4, g2
Zevenbergen, Sint-Barthelomeuskerk
Verschueren-orgel
organist Lambert van Eekelen
26. M. Albeniz (1755-1831)
Sonata in D (2:49)
III. B16, P4, N2 2/3, Q2, T1 3/5, B16, Hb8,
II. P4, N2 2/3, Fl2, T1 3/5, Cr8,
I. B16, P4, Corn., T8
Ped. C16, S16 (alle koppels)
27. S. Karg-Elert (1877-1933)
Homage to Handel
(54 Studies in Variation Form for Organ on a ground bass of Handel) (13:11)
Thema: Ped. S16, III. G8, Vc8, P+III 1. idem
2. idem (hoge ligging)
3. I. RH op I. Fl.h8, S8, B8, LH op III. B16, M8, G8, Vc8, Fl8, P4, N2 2/3, Q2 (koppel III+II)
4. I. Fl.h8, S8, B8, P+I
5. III. Registers als bij 3., II. G8, Fl4, Ped. S16, P+I, P+II
6. I. S8, B8, III. B16, Fl8, Q2, Ped. S16, P+I
7. als 6 + III T1 3/5
8. I. (RH) S8, B8, II. (LH) CdN8, Fl4
9. als 8
10. III. B16, G8, Hb8, II. CdN8, P4, Cr8, I. alle Ped. koppels (op III}
11. III. B16, G8, Ped. Cb16, S16, P+III
12. III. als 11, II. CdN8, P4, Ped. Als 11, P+II, P+III, III+II (op II)
13. III. M8, G8, G4, Q2, II. CdN8, Fl4, Fl2, I. M8, B8, P4, D2, II+I, alle ped. koppels (op I)
14. als 13 + PleinJeu
15. II. Als 13, Ped. C16, S16, P+II (op II)
16. III. B16, M8, Fl8, P4, N2 2/3, Q2, T1 3/5, II. CdN8, P4, N2 2/3, Fl2, I. T8, Ped. Cb16, S16, B8, P4, P+I, III+II (RH op II, LH op I)
17. als 16 + III. Bas16, HB8, + II. Cym, + I. M*, B8, P4, alle ped. koppels, II+I (spelen op I en II)
18. als 17, + I PleinJeu (op I)
19. Tutti afbouwend, op III nog vol
20. I. Fl.h8, S8, B8
21. III. M8, G8, P4, II. Fl4, Ped. P+II 4′ (op III)
22. als 21
23. III. G8, Vc8, II. Fl2, Ped. S16, P+II (op III)
24. als 23,
25. als 23 + I. Fl.h8, B8 (RH op III, LH op I)
26. III. B16, G4, II. Fl4, I. B16, II+I (RH op III, LH op II)
27. III. B16, Fl8, Q2
28. III. B16, T1 3/5
29. III. Gam8, G4
30. III. G4 + Trem., II. CdN8, I. S8, B8, P+II, P+III (RH op I, LH op II)
31. III. B16, M8, Fl8, II. CdN8, Fl4, I. S8, B8, P+II (RH op I, LH op III)
32. II als 31, I. M8, B8, P4, Ped. Cb16, S16, P+II, P+III (op I en II)
33. als 32 + P+I
34. als 32 + I. Q2 2/3
35. III. B16, M8, I. S8, D2, Ped. Cb16, S16, P+III (RH op I, LH op III)
36. III. Hb8, I. B16, Q2 2/3, Ped. S16, P+III (RH op I, LH op III)
37. III. G8, Fl8, II. CdN8, I. S8, B8, P+I (RH op I, LH op II)
38. als 37
39. als 37 (RH op III, LH op II)
40. III. B16, M8, Fl8, I. M8, P+I (alleen LH + ped.solo)
41. III. M8, G8, G4, Hb8 + Trem., II. CdN8, I. S8, B8, Ped. S16, P+I, P+II (RH op III, LH op I)
42. als 41 (RH op I, LH op III)
43. III. M8, G8, Fl8, G4, Hb8, II. CdN8, Fl4, Cr8, I. M8, S8, B8, P4, T8, Ped. Cb16, S16,, P+II, P+III (RH op II, LH op I)
44. als 43 + P+I (op I)
45. als 43 + III. B16, P4, + II. P4, N2 2/3, Fl2 (RH op II, LH op I)
46. als 45 + I. PleinJeu
47. als 46 + II Cym
48. Ped. tutti (solo) 49. als 48
50. tutti beh. Bomb16
51. als 50 – P+I
52. tutti + I. Corn
53. tutti + koppel sub + super III-I – Corn
54. als 53