‘BOF 201302’
Totale tijdsduur cd: 79:59
Afbeelding voorzijde: Verschueren-hoofdorgel Stadskerk Cathrien Eindhoven.
Fotografie: Wim van der Ros
Ontwerp: Wijtse Rodenburg
Opnamen: augustus 2013
Trudokerk
Verschueren-orgel (1948)
organist Gerard Habraken
Jean Langlais (1907-1991)
1. Prélude dans le style ancien – 3:13
HW: Pr8, Brd8, Pr4, Mixt, (slot + Tr8) HW/Pos Pos: Rfl8, Gh8, ZPr4,Flag2, KlMixt
ZW: Hfl8, Spgb8, Pr4, Naz3, Zwp2
Ped: Pr16, Sb16, Zb16, Octb8, Gedb8 Ped/HW Ped/Pos
Marcel Dupré (1886-1971)
uit: Seventy-nine Chorales, opus 28
2. Wir Christenleut’ 1:33
Pos: Gh8, ZPr4, Flag2, Sesq
ZW: Hfl8, Spgb8
Ped: Sb16 Ped/ZW
3. Gottes Sohn ist kommen 1:06
Pos: ZPr4 (octaaf lager gespeeld)
ZW: Spgb8, Voxc8
Ped: Sb16 Ped/ZW
4. Herr Gott, nun schleuss den Himmel auf – 1:06
HW: Pr8, Sal8, Gh4
Ped: Prb16, Zb16, Octb8, Gedb 8
5. Komm, heiliger Geist, Herre Gott – 1:54
HW: Pr8, Brd8
ZW: Hfl8, Schalm8
Ped: Sb16, Octb8, Gedb86. Ach wie nichtig, ach wie flüchtig – 1:03
HW: Sal8, B8, Gh4
ZW: Hfl8, Trharm8 (ZW bijna dicht)
Ped: Sb16, Octb8
7. Herzlich thut mich verlangen – 1:30
Pos: Rfl8, Kromh8
ZW: Pr8 (ZW half dicht)
Ped: Sb16, G8 Ped/Zw
Joseph Ermend-Bonnal (1880-1944)
8. Allégresse (uit: Deux Improvisations, opus 27) – 3:09
HW: Pr8, Sal8, Brd8, Pr4, Mixt, Tr8 HW/Pos HW/ZW HW/ZW4’
Pos: Rfl8, Gh8, ZPr4, KlMixt Pos/ZW ZW: Ged16, Pr8, Hfl8, Spgb8, Pr4, Zwp2, Mixt, Trharm8
Ped: Prb16, Sb16, Zb16, Octb8, Gedb8, Prb4 (slot + PedMixt, Baz16, Tr8)
Ped/HW Ped/Pos Ped/ZW
Gerardus Majellakerk
Ureel-Verschueren-orgel (1667-1954)
organist Eelco Kooiker
anonymus 17de eeuw Spaans
9. Bathalia 6:03
Ch8+ Vh8 afgewisseld met B8 M4 D2 F III, middendeel M4
Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Onder de groene linde,
10. Variatie 1, – 1:24
B8 M4
11. Variatie 2, – 1:19
Fl4
12. Variatie 3, – 1:27
B8 Q3
13. Variatie 4, – 1:36
B8 M4 D2 T F II
Gerardus Majellakerk
Verschueren-orgel (1956)
organist Hendrik Kooiker
Piet Post (1919–1979)
Zes Valeriusliederen:
14. Merck toch hoe sterck – 1:29
HW: P8, O4, Q3, So2, +/-M +/-T8 koppel
ZW: H8, T8, P4, Sesq
Ped: C16, O8, P4, M, F16, T8, S4
15. Wilt heden nu treden 2:18
HW: P8
ZW: H8, Kfl4
Ped: S16, O8
16. Geluckig is het land I – 1:46
HW: Rf8, Bfl4
ZW: H8, T8, Kh8
Ped: S16, G8
17. Geluckig is het land II – 1:41
HW: P8
ZW: H8, T8
Ped: S16, O8
18. Laet sangh en spel – 1:38
HW: P8, O4, Q3, So2, M, T8, koppel
ZW: H8, P4, Sq, Kh8
Ped: C16, 8, P4, F16, T8b, S4
middendeel:
HW: P8, O4, Q3, So2 kopp.
ZW: H8, P4, Sq
Ped: C16, S16, O8, P4
slot: + II16/I
19. Stort tranen uit, schreyt en treurt – 2:04
HW: P8
ZW: KH8
Ped: S16
20. Com nu met sang – 1:31
HW: P8, O4, Q3, So2, T8 koppel
ZW: H8, 4, Cimb, Kh
Ped: vl
slot: + Mixt + II16/I
slot: generaal tutti
Heilig-Hart-, Augustijnen- of Paterskerk
Maarschalkerweerd-orgel (1905)
organist Leen Nijdam
Siegfried Karg Elert (1877-1933)
21. Nun danket alle Gott -4:16
I: P8, O4, B16, B8, WFl2, T8, Mixt, Cornet
II: G8, HP8, Q8, VdG8, FO4, BH8 P+I, P+II, I+II
maat 9 met opmaat: -Mixt, -T8 maat 16, 4e tel: +Mixt, +T8
maat 33: +GH2, maat 41 met opmaat: -GH2
Max Reger (1873–1916)
uit opus 67
22. Vater unser im Himmelreich – 3:06
I: P8
II: G8, VC8, HP8
Ped: SB16, C8 Ped.+II
23. Seelenbräutigam – 2:20
I: B8, S8, FH8
II: G8, VC8
Ped: SB16 Ped.+II
24. Straf mich nicht in deinem Zorn -1:55
I: B8, S8
II: VdG8, BH8
Ped: SB16, G8 Ped.+I
Hendrik Andriessen (1892-1981)
Sonata da chiesa, tema con variazioni e finale
25. Tema – 0:56
II: G8, B8
26. Variatie I – 0:53
I: B8, FH8 I+II
II: HP8
Ped: CB16, C8
27. Variatie II – 0:40
II: HP8, Q8
28. Variatie III – 0:50
I: B8, S8, FH8
II: HP8
Ped: SB6, G8
maat 5: I+II +VdG8, +G8 , Ped+I
29. Variatie IV – 0:53
I: B8, S8, FH8, Corn
II: HP8, VdG8, FO4, BH8
Ped: SB16, G8, P+I
maat 37: I+II
30. Variatie V – 1:44
I: B8
II G8, HP8, Q8, VH8
Ped: sub16, Ped+I
31. Finale 4:23
I: P8, O4, B8, WFl2, S8, Tr8
II: G8, HP8, Q8, VdG8, FO4, GH2, BH8
Ped: CB16, C8, SB16, G8 Ped+I
Slot: uitmondend in het tutti
Stadskerk Sint-Cathrien
Verschueren-orgel (1936)
organist Ruud Huijbregts, (stadsorganist Eindhoven)
Jean Langlais (1907-1991)*
Trois Paraphrases grégoriennes
32. Mors et Resurrectio – 6:14
33. Ave Maria. Ave Maris Stella – 7:06
34. Hymne d’Actions de grâce: ‘Te Deum’ – 5:45
*Jean Langlais, de blinde organist van de St.Clotilde te Parijs, schreef een enorm orgeloeuvre, vaak gebaseerd op gregoriaanse thema’s. In dit drieluik horen we enkele karakteristieken van zijn stijl: het eerste ‘Mors et Resurrectio’ is één van zijn vroegste werken en doet in stemvoering en harmonieën nog denken aan Franck en Tournemire. Het tweede stuk is zeer polyfoon van opzet, en behandelt de melodieën op een zeer heldere wijze. Het laatste stuk (Te Deum) is het meest grillige. Hier worden flarden van de melodie afgewisseld door plotselinge uitbarstingen op het volle werk.