Brabants Orgelrijkdom VII – Drie orgels

‘BOF 201002’

Prijs € 11,50 (International: € 12,75)
BOF-leden € 9,- (International: € 10.-)

 

Totale tijdsduur: 70.22 min.
Opname: microfoons AKG 414, digitale recording met DPS 24 bit, digital editing en mastering met SADiE door ir. Henk Kooiker, Waalre.
Opnamen: september 2010.

‘s-Hertogenbosch, Sint-Catharinakerk

 J.J.Vollebregt & Zn-orgel (1851) 
organist Willem Hörmann

1-3. Georg Philipp Telemann (1681-1767):
Fantasia in d, Presto, Adagio, Presto [4.17]
HW: P8, Q, H8 (+P16 +B16 +Mixt)
– Borstw: G8, G4 -BovW: S8, R8, Car
– Ped: O8 (tijdens adagio)

4. Hendrik Andriessen (1892-1981):
Thema met variaties [6.25]
01 02 03 08 10 12 14 15 21 22 23 24 42 43 44 51 52
bij piu f +27
bij thema cantando -21 -23 -02 -03 -10 -15 -27
bij mf +32
bij tempo primo +02 +03 +10 +21 +15
bij piu f +27
bij meno f -15 -27
bij pp -21 een maat verder -22
bij allegretto -01 -02 -03 -10
een maat voor andante +01 +02 +03 +10
bij maestoso +15
bij f (II-16′) +21 +22 +23 -44 -15
bij sempre cresc +44
6 maten verder +13 +27
7 maten voor tempo primo + 41
bij tempo primo +15 +26
7 maten verder +17

5. Abraham van den Kerckhoven (1627-1702): Fantasia in d [4.55]:

– HW: P8, Corn. -Bovenw: R8, P4, Ofl4, -Ped: Wg8, O4 

6-8. Marcel Dupré (1886-1971):
Entrée, Canzona en Sortie, Opus 62 [8.11]

Entrée
01 02 03 10 12 13 14 15 16 21 22 23 24 26 27
32 33 34 41 42 43 44 45 51 54
bij – zungen -34 -41 -45 -54
bij grundstimmen -13 -15 -16
bij grundstimmen “16′ 8′ 4′ ” +10 +17
5 maten verder +13 +15 +16
bij fff +34 +45 +54
 
Canzona

09 24 26 42 51 52
bij I: +10 +22 -26 -52
bij III: +28 

Sortie
01 02 03 08 09 10 12 13 14 15 16 17 21 22 23 24 26 27
32 33 41 42 43 44 45 46 51 52 57 58 59
bij a tempo -13 -15 -16 -17 -41 -45 -46
bij fff a tempo deze 7 reg. er weer bij
23 maten voor einde +31 +34 +54
bij allargando +28

Dispositienummers

hoofdwerk
C-f”’ 
borstwerk
C-f”’
bovenwerk
C-f”’
pedaal
C-f’
41 Prestant 16′
13 Bourdon 16′
12 Prestant 8′
42 Holpijp 8′
43 Octaaf 4′
14 Roerfluit 4′
15 Quint 2 2/3′
44 Octaaf 2′
16 Mixtuur III-IV st
46 Cornet V st D
17 Fagot 16′
45 Trompet 8′
08 Gedekt 8′
58 Prestant 4′
57 Gemshoorn 4′
59 Nachthoorn 2′
56 Flageolet 1′
07 Terts scherp III-IV st
09 Kromhoorn 8′
21 Salicionaal 8′
24 Roerfluit 8′
22 Quintadeen 8′
23 Prestant 4′
32 Open fluit 4′
33 Gemshoorn 2′
34 Scherp III-IV
31 Carillon III
36 Cornet IV D
25/35 Dulciaan 8′ B/D
26 Basson Hobo 8′
01 Prestant 16′
51 Open subbas 16′
02 Octaaf 8′
52 Wijd gedekt 8′
03 Octaaf 4′
53 Quint 5 1/3′
04 Ruispijp IV
54 Bazuin 16′
05 Trompet 8′
55 Clairon 4′
06 Cinq 2′

10 Koppeltrede:
Pedaal/Hoofdwerk
27 Koppel Hoofdwerk/Bovenwerk
28 Koppel Hoofdwerk/Borstwerk

winddruk 78 mm, toonhoogte iets onder a’=440 Hz.

Nistelrode, Sint-Lambertuskerk 

M.H.van Dinter-orgel (1858) 
organist Piet Groenendijk, m.m.v. mezzo-sopraan Ilse van Wuijckhuijse* 
François Couperin (1668-1733): Messe propre pour les Convents
Kyrie: 
9 – Plein Jeu 
-Hw: H8, O4, Mix [2.05]
10 – Fugue sur la Trompete 
-Hw: H8, O4, Tr8 [2.11]
11 – Récit de Chromhorne 
– Hw: P8 -Pos: B8, P4, B/H8 [4.00]
12 – Trio a 2 dessus de Chromhorne et la basse de Tierce 
– Hw: B16, H8, O4, Fl4, Q3
– Pos: B8, Fl4, B/H8 [2.05]

13 – Dialogue 
– Hw: H8, O4, Tr8 -Pos: Q8, P4, Wfl2 [2.08]
Sanctus: 
14- Plein Jeu 
– Hw: P16, B16, P8, H8, O4, O2, Mix [1.15]
15 – Recit de Cornet 
– Hw: Cornet -Pos: FlT8 [1.26]
16 – Elevation (Tierce en taille) 
– Hw: B16m H8 -Pos: Q8, FlT8, P4, Fl4, Wfl2 [3.33]
Agnus: 
17 – Plein Jeu 
– Hw: P8, O4, Mix [1.27]
18 – Dialogue sur les grands jeux 
– Hw: H8, O4, O2, Tr8, C4, Mkoppel -Pos: B8, P4, B/H8 [1.59]
19 – Deo Gratias (Petit plein jeu) 
– Hw: H8, O4, Mix [1.12]

*Ilse van Wuijckhuijse zingt afwisselend delen uit de ’Messe de sixième ton’ van Henri Du Mont.

Dispositie

Hoofdwerk C-f ”’Onderpositief C-f ”’Pedaal C-g
Prestant 16′ (D)
Bourdon 16′
Prestant 8′
Holpijp 8′
Octaaf 4′
Fluit 4′
Quint 3′ (B)
Octaaf 2′
Mixtuur IV
Cornet V
Trompet 16′ (D)
Trompet 8′ (B/D)
Clairon 4” (B)
Bourdon 8′
Quintadena 8′
Fluittravers 8′
Viola 8′
Prestant 4′
Open fluit 4′
Woudfluit 2′
Fagot 8′ (B)
Hautbois 8′ (D)




Aangehangen












Toonhoogte iets boven a’=440 Hz. 
Temperatuur evenredig zwevend. 

Rosmalen, Sint-Lambertuskerk

F.C.Smits-orgel (1850) 
organist Tannie van Loon
20. C. Ph. E. Bach (1714-1788) uit: Sonate nr. 5 in d-klein, allegro & variaties [6.03]
21. D. Kabalewski (1904-1987) Variaties over Oost-Europese volksliedjes, Op. 51 nr. 3 [2.44]
22. Op. 51 Nr. 4 [2.52]
—-Thema HW: P4, N3 OP: koppel, Hm8
—-Var. I HW: H8, O2 OP: Fl4, Hm8
—-Var. II OP: Fl4
—-Var. III HW: P8
—-Var. IV HW: P8, P4, O2 OP: koppel, H8, Fl1
—-Var. V HW: H8 OP: VdG8, F8, H8
—-Var. VI HW: H8, P4, N3, Tr8
—-Var. VII HW: tutti

J. de Sousa Carvalho (1745-1799): Sonata in F-groot
23. – allegro -HW: P8, P4 [3.54]
24. – andante –HW: H8 OP: H8 [2.44] 
25. – allegro -HW: P8, P4, H8, O2 OP: H8, P4 [3.01]

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als cd-tekoop