‘s-Hertogenbosch – Kapel ‘Dochters van Maria en Joseph’

Orgel Concerten Kapel Info

Papenhulst 5
5211LC ‘s-Hertogenbosch
Locatie op google/maps

Orgelgeschiedenis

In 1854 kochten de Dochters van Maria en Jozef een orgeltje bij orgelbouwer Vollebregt voor het Moederhuis in ‘s-Hertogenbosch. Na de bouw van een nieuwe kapel in 1874 maakte Hendrik (Driek) van der Mark* een bijzonder fraaie orgelkas. Het orgel werd bij de bouw van weer een nieuwe kapel in 1911 daar geplaatst. 
In 1854 had dit orgeltje deze dispositie: 

Manuaal, C-a”’Pedaal, C-f
Prestant 8′ 
Bourdon 8′
Viola di Gamba 8′
Fluittravers 8′ (discant)
Octaaf 4′
Fluit d’Amour 4′
Octaaf 2′
aangehangen





In 1926 bouwde Pels een nieuw electro-pneumatisch orgel voor die kapel, waarbij het oude front bewaard bleef, loos geplaatst in de balustrade. Het oude binnenwerk uit 1854 gebruikte Pels voor de bouw van een orgel in de Sint Antoniuskerk in Eindhoven (Fellenoord). Het is daarna in 1952 gebruikt voor de bouw van een orgel in de Antoniuskerk in Deest.

  
Hierboven: het loze front aan de achterzijde gezien.

  

In oktober 1926 werd het Pels-orgel opgeleverd met deze dispositie: 

Manuaal I
C-a”’
Manuaal II
(in zwelkast), C-a”’
Pedaal
C-f’
Bourdon 16′
Prestant 8′
Salicionaal 8′
Flûte Harmonique 8′
Bourdon 8′
Octaaf 4′
Mixtuur II-III sterk
Trompet 8′
Viola di Gamba 8′ 
Voix Celeste 8′
Holpijp 8′
Dolce 8′ 
Fluit 4′
Woudfluit 2′
Basson-Hobo 8′
Tremolo
Subbas 16′
Zachtgedekt 16′ (transmissie)
Fluitbas 8′





De oorspronkelijke dispositie is inmiddels ingrijpend gewijzigd. Blijkbaar is er na 1950 een ombouw uitgevoerd. 

*Dries van der Mark werd op 7-jarige leeftijd met zijn broer en zus opgenomen in het weeshuis van ‘s-Hertogenbosch. Ze kregen daar een opleiding om zich later te kunnen redden. Dries ontwikkelde zich als beeldhouwer en maakte naast dit orgelfront ook de twee heiligenbeelden van Johannes en Vincentius die in het atrium staan.

Dispositie Pels-orgel sinds 1950(?)

Manuaal I
C-a”’
Manuaal II
(in zwelkast), C-a”’
Pedaal
C-f’
Prestant 8′
Salicionaal 8′
Bourdon 8′ 
Octaaf 4′
Fluit 4′ – nieuw
Octaaf 2′ – nieuw
Mixtuur III-IV sterk – nieuw
Trompet 8′
Viola di Gamba 8′
Holpijp 8′
Prestant 4′ – nieuw
Fluit 4′
Kwintfluit 2 2/3′ – nieuw
Woudfluit 2′
Basson-Hobo 8′
Tremolo
Subbas 16′
Gedekt 8′
Koraalbas 4′ – nieuw




Toetstractuur pneumatisch
Registertractuur pneumatisch
Windlade(n) kegellade

Koppelingen: 
Manuaal I – Manuaal II
Pedaal – Manuaal I
Pedaal – Manuaal II
Manuaal I – Manuaal II 16′
Manuaal I – Manuaal II 4′
Manuaal II – Manuaal II 16′

Speelhulpen: 
1 vrije combinatie
5 vaste combinaties (pp – p – mf – f – tutti)
Automatische pedaalomschakeling
Register-Crescendo

  

Concerten

In deze kapel worden doorgaans geen concerten gegeven.

Kapel van het moederhuis ‘Congregatie Dochters van Maria en Joseph’

De kapel is in 1911 door de Bossche architect W. van Aalst in neogotische stijl ontworpen. 


De kapel is vanaf de straat niet te zien en staat op het binnenterrein van het nieuwe woningcomplex.

De kapitelen en kruispijlers zijn van Franse kalksteen en de ronde zuilen van gepolijst graniet. W. van Nuenen heeft de kapitalen gebeeldhouwd. 

Gebrandschilderde ramen door J.Lambert Simon, uitgevoerd door de firma Lelieveld. Hier de ‘parousia’, de wederkomst, uit de oude wereld verrijst de nieuwe. De mens komt in het herwonnen paradijs. De Heer komt op wolken de mens tegemoet.

Een van de twaalf staties.

Info

Gegevens: Piet Bron 2011
Fotografie: Wijtse Rodenburg 2012