Platen, Mark van

Mark van Platen studeerde Koordirectie, Piano en Orgel aan het Conservatorium van Tilburg bij Jan Boogaarts, Cees Rotteveel, Ton Demmers en Maurice Pirenne. In 1992 haalde hij het diploma Orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Ed Spanjaard. Van Platen is piano-, orgel- en theoriedocent, begeleider en correpetitor van solisten en koren, o.a. van het Philips Philharmonisch Koor in Eindhoven, dirigent van diverse koren en concertorganist. Ook is hij werkzaam als componist. Behalve voor film componeert hij instrumentale en vocale werken voor uiteenlopende bezettingen, o.a. de Schola in Haarlem, Utrecht en Den Bosch, het Nederlands Blazers Ensemble, het Groot Omroepkoor en het Oisterwijks Kamerkoor. 

Op dit moment (2019) schrijft Van Platen in opdracht van het Nederlands Studenten Kamerkoor een nieuw werk; uitvoeringen najaar 2020. Ook componeert Van Platen de muziek voor de stadsopera Odyssee der Ontheemden; uitzicht wordt geboden op de uitdagingen en beproevingen waar de mens in de 21ste eeuw voor staat; de moeizame kunst van het samenleven. Uitvoerenden zijn solisten, een instrumentaal ensemble en Kamerkoor Capella Brabant o.l.v. Mark Versteeg. Het publiek vaart in fluisterboten over de Binnendieze in Den Bosch; de voorstellingen hebben plaats tijdens het Theaterfestival Boulevard in 2020. Van Platen speelt ieder jaar continuo in de Mattheus Passion en geeft sinds een paar jaar lezingen over dit meesterwerk. 

Componist
Naast piano, orgel- en theoriedocent, begeleider en Correpetitor van solisten en koren, koordirigent en concertorganist is van Platen ook een van de veelzijdigste eigentijdse Nederlandse componisten. Behalve voor film schrijft hij instrumentale en vocale werken voor uiteenlopende bezettingen. In 2004 ontving hij tijdens het Utrechts Filmfestival het Gouden Kalf voor de beste filmmuziek voor de film Kees de jongen) Voor het vocaal ensemble The Gentlemen Singers uit Tsjechië schreef hij twee composities. Tevens bewerkte hij voor dit ensemble in 2008 drie Nederlandse volksliederen. Uitvoeringen waren in Amsterdam, Laren, Den Bosch, Nijmegen, Ravenstein en Oudenbosch. In hetzelfde jaar schreef hij in opdracht van Het Nederlands Gregoriaans Festival een mis voor de Scholae van de Kathedrale koren in Haarlem, Utrecht en Den Bosch.

In 2009 componeerde/arrangeerde Mark van Platen in opdracht van het Nederlands Blazers Ensemble een werk in samenwerking met The Ashton Brothers met als uitgangspunt Midsummernightsdream. In 2010 werd een compositie: ‘Lecture de Cioran’, van Mark van Platen uitgevoerd, in opdracht van Kamerkoor Venus uit Utrecht onder leiding van Gijs Leenaars. Vanaf eind jaren negentig schreef hij de muziek voor 5 grotere muziek-theaterprodukties. 
In 2012 componeerde hij in opdracht van Capella Frisiae ‘nieuwe passiemuziek’ : ‘Attendite et videte’.

In 2015 heeft van Platen zelf zijn compositie voor orgel ‘After visiting Rothko’ ten gehore gebracht bij gelegenheid van zijn 25-jarig jubileum als chorrepetitor bij het Philips Philharmonisch Koor in Eindhoven. Het werk is gebaseerd op de Mark Rothko-expositie in het Gemeentemuseum Den Haag. In maart van dit jaar (2019) componeerde van Platen i.o.v. het Groot Omroepkoor, o.l.v. Gijs Leenaars, zijn nieuwe werk, C’est déjá du passé voor dubbelkoor en twee baritonsolisten die afwisselend de tekst reciteren. Voor de tekst ging Van Platen wederom te rade bij het proza van de Roemeens-Franse filosoof Emil Cioran. Hij koos voor een fragment uit De l’inconvenient d’être né uit 1973, in 1984 in het Nederlands verschenen als ‘Geboren zijn is ongemak’. Uitvoering was in Tivoli/Vredenburg en was rechtstreeks te beluisteren via NPO-4.



Zie ook:
www.markvanplaten.nl