Orgelvariaties over volkslied van Oekraïne

Als Brabantse componist (Chaam) schreef ik de afgelopen weken vanwege de situatie in Oekraïne, variaties over het Oekraïnse volkslied voor orgel nadat organist Erik van der Does de Bije mij voorzag van bladmuziek. Er bereikte mij berichten van organisten die het volkslied graag wilden spelen nu de situatie in Oekraïne zo is. Het is mooiste wat ik daar aan toe kon voegen, was het schrijven van deze variaties.

Klik voor openen hier

Ik ben deels autodidakt als het gaat over componeren.  Een echte biografie had ik nog niet, ik ben eigenlijk nog maar pas naar buiten aan het treden met mijn composities. Ik heb daarom ook wel even getwijfeld of ik het aandurfde om de variaties te delen, maar het was het mooiste wat ik kon doen als componist voor de mensen in en uit Oekraïne. Ik hoop dat het ook voor andere mensen betekenisvol is.

Ik ben Annemieke Lustenhouwer, geboren in juni 1981, te Tiel maar ik ben opgegroeid in het Brabantse Chaam. Ik groeide op met een klarinet en hobo (docent Viktor Kruis) in handen, terwijl ik tegelijker een opa aan vaderszijde had die op zijn electronische orgel onder andere Sweelinck studeerde en van moederszijde een oma die op haar orgel voornamelijk psalmen speelde. Mijn leraar muziek van de middelbare school, Frans Baljeu, was organist in de Hervormde Kerk in Chaam. Ik mocht met hem mee naar boven naar het orgel en had de kans om hem aan het werk te zien en ik heb met hem ook veel over orgelmuziek mogen praten. Hij heeft mij de eerste beginselen in harmonieleer bijgebracht. Jammer genoeg, leeft Frans niet meer.

Vanaf jongs af aan was ik enorm geïnteresseerd in barokke orgelcomposities en ik bestudeerde partituren om daar meer over te weten te komen. Met name de koraalvariaties en preludes uit de noord- en midden Duitse orgelschool heb ik met veel belangstelling bestudeerd. Later ging ik partituren uit latere stijlperiodes bestuderen, waaronder Mendelsohn, maar ook het werk van Paul Hindemith  kon op mijn belangstelling rekenen. De interesse voor partituren en bladmuziek in zijn algemeenheid kreeg ik van mijn opa mee. Ik had altijd veel interesse hoe muziek maken op specifieke instrumenten werkt. Zo volgde ik ook een viertal jaren vioolles om te begrijpen hoe muziek maken met een strijkstok werkt, daarvan kan ik nu gebruik gaan maken in composities. Ook over zingen wilde ik meer weten, waardoor ik ben gaan zingen bij concertkoor Breda. Het prachtig om koorklank van binnenuit te ontdekken. Daarnaast heb ik een voorliefde ontwikkeld om etudes te bestuderen, ze vertellen veel over wat er op een instrument mogelijk is. Het muziekonderwijs dat ik nu voornamelijk geniet, heeft betrekking op een ander instrument, namelijk de barokhobo. Daarvoor volg ik lessen bij Nele Vertommen, een jonge en inspirerende Belgische barokhoboïste. Ik heb bijzonder veel interesse in hoe zij emotie in muziek verwerkt, zij gaat daarbij heel intuïtief te werk.

Annemieke Lustenhouwer

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Nieuws