‘BOF 201601’
Prijs € 11,50 (International: € 12,75)
BOF-leden € 9,- (International: € 10.-)
Totale tijdsduur cd: 63:55
Afbeelding voorzijde: detail van het orgel.
Fotografie: Wim van der Ros
Ontwerp: Wijtse Rodenburg
Opnamen: april 2016, Henk Kooiker
Budel, Onze Lieve Vrouw Visitatie
Dalstein & Haerpfer-orgel (1912)
organist Gerrit Christiaan de Gier
Gerrit Christiaan de Gier (1962) studeerde aan het Utrechts Conservatorium bij Nico van den Hooven en Jan Welmers. Hij behaalde in 1987 de diploma’s docerend musicus en uitvoerend musicus ‘met onderscheiding’, slaagde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek voor het examen kerkmuziek en studeerde bij Jan Raas en Jan Welmers improvisatie. Nam deel aan internationale interpretatiecursussen aan de Haarlemse Zomeracademie bij Martin Haselböck, Daniel Roth en Gisbert Schneider en aan de Inter- nationale Meisterkurze für Musik te Zürich bij Jean Guillou. In Parijs ontving hij privélessen van Jean-Paul Imbert. Won in 1982 de derde prijs van het Internationale Albert Schweitzer Orgelfestival in Deventer en in 1990 de eerste prijs van de Internationale Orgeldagen Rijnstreek te Nijmegen. Gerrit Christiaan de Gier heeft een breed repertoire en verleende aan tal van radio- uitzendingen en speciale projecten zijn mede- werking. Vermeldenswaard is de integrale uitvoering van de orgelwerken van Johann Sebastian Bach op het Van Vulpen-orgel in de Oude Sint-Nicolaaskerk te IJsselstein (Utr.), waarvan hij vele jaren de vaste bespeler was. Hij concerteerde in binnen- en buitenland o.m. in Duitsland, Frankrijk, Zuid-Afrika en Zwitserland. Gerrit Christiaan de Gier heeft een uitgebreide lespraktijk en is tevens docent kerkorgel aan Kunstpuntgouda, afdeling Muziek te Gouda. Momenteel is hij organist van de Jacobikerk te Utrecht.
1. Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Präludium in D BWV 532 (7:08)
De registratie van BWV 532 is gebaseerd op een opname van Albert Schweitzer uit Günsbach. Ook bij de interpretatie wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met zijn speelwijze.
Grand Orgue: M8, B8, P4, T8
Récit: Dp8, F4, Th8
Pédale: S16
Koppels: GO/P, R/P, R/GO
Maat 15 GO: +B16
Maat 16 GO: -B16 (Alla breve)
Maat 51 GO: +FC
Maat 62 GO: -FC
Maat 65 GO: -T8, Réc: -Th8
Maat 71 Réc: +H3
Maat 73 Réc: +Th8
Maat 75 GO: +FC Maat 77 GO: +T8
Maat 104 GO: +B16
Maat 105 GO: -B16
Maat 107 Ped: +C16 (laatste maat)
2. Canzona in d BWV 588 (7:49)
Grand Orgue: M8, S8
Récit: Dp8, G8
Pédale: S16
Koppels: GO/P
Maat 71 (van 4/4 naar 3/2) +R/P, +R/GO
3. Choralvorspiel:
– Jesu, meine Freude BWV 610 (2:03)
Grand Orgue: M8, B8, P4, D2
Récit: Dp8, F4, H3
Pédale: S16, V8
Koppels: GO/P, R/P, R/GO
4. Choralvorspiel: (5:57)
– O Mensch, bewein’ dein’ Sünde gross BWV 622
Grand Orgue: P4 (8va bassa)
Récit: Dulc.8, F8
Pédale: S16
Koppels: R/P
Transcriptionen ‘An Albert Schweitzer’ Wilhelm Kempff (Duits pianist, organist, componist én tijdgenoot van Schweitzer) heeft deze twee Bach-composities bewerkt voor piano en opgedragen aan Schweitzer. Gerrit Christiaan de Gier heeft beide pianobewerkingen van Kempff als model gebruikt voor een transcriptie voor orgel. Op die manier komt het werk op een nieuwe manier tot leven op het orgel in Budel.
5. Siciliano aus der 2. Flötensonate BWV 1031 (3:04)
Transcription Wilhelm Kempff/G.C. de Gier
Grand Orgue: B8, F4, D2
Récit: F8, F4
Pédale: S16
Koppels: R/P
6. Largo aus dem Klavierkonzert in f-moll BWV 1056 (3:39)
Transcription Wilhelm Kempff/G.C. de Gier
Grand Orgue: B8
Récit: VC 8, Dulc 8
Pédale: S16
Koppels: R/P
Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
Sonate nr.4 in B-dur Opus 65
7. – Allegro con brio (4:29)
Grand Orgue: M8, B8, P4, D2, FC
Récit: Dp8, F8, F4, H3, Th8
Pédale: C16, S16, V8
Koppels: R/P, R/GO
Maat 22: + GO/P
Maat 48: -GO/P
Maat 70: +GO/P
8. – Andante religioso (2:21)
Grand Orgue: B8, F4
Récit: Dp8, G8, F8, F4
Pédale: S16
Koppels: GO/P
9. – Allegretto (4:13)
Grand Orgue: V8, S8
Récit: G8, F8
Pédale: S16
Koppels: R/P
10. – Allegro maestoso e vivace (4:44)
Grand Orgue: B16, M8, P4, D2, FC
Récit: Dp8, H3, Th8
Pédale: C16, S16, V8
Koppels: GO/P, R/P, R/GO
Maat 83: +R/GO oct. aigue
Maat 87: +R/GO oct. grave
11. Charles-Marie Widor (1844-1937)
Schweitzer ontving in Parijs orgelles van Charles-Marie Widor. Dit is een van de stukken van Widor die Schweitzer vaak koos voor zijn programma’s. Hoogstwaarschijnlijk speelde Schweitzer de vroegere versie van dit stuk. De Gier speelt echter de laatste versie van Widor omdat hij graag de laatste wens van de componist respecteert.
Allegretto – Symphonie Opus 13 nr. 1 (6:58)
Grand Orgue: F8 Récit: F8
Pédale: S16
Koppels: GO/P
Maat 19 Réc: +F4
Maat 40 Ped: +V8, GO: +M8 +V8 +S8
Maat 96 GO: -M8 -V8 -S8, Ped: -V8
Maat 102 Ped: -S16
Maat 112 Ped: +S16
Onderstaande stukken zijn gekozen omdat ze veelvuldig voorkwamen op de concertprogramma’s van Schweitzer.
12. César Franck (1822-1890)
Cantabile en si majeur (6:13)
Grand Orgue: M8, V8, S8, B8
Récit: Dp8, Th8 Pédale: S16
Koppels: GO/P
Maat 1 t/m 32 GO: -/+/- M8, V8, S8
Maat 43 GO: +M8 +V8 +F8 +S8, Réc: +F8
Maat 52 Ped: +V8
Maat 65 GO – -M8 -V8 -F8 -S8, Réc: -F8, Péd: -V8
13. Léon Boëllmann (1862-1897)
Geen directe verbinding met Schweitzer, maar wel indirect vanwege de link met de Elzas. Léon Boëllmann was een componist uit de Elzas, Dahlstein & Haerpfer was een orgelbouwer uit de Elzas. Bovendien wordt alles en iedereen opgeroepen om God te loven: Laudate Dominum – Looft de Heer.
Paraphrase sur un Laudate Dominum Opus 16 nr. 12 (5:12)
Grand Orgue: M8, V8, F8, P4, FC, T8
Récit: Dp8, F8, F4, Th8, C4
Pédale: C16, S16, V8
Koppels: GO/P, R/P, R/GO
Maat 9 GO: -FC -T8
Maat 33 GO: +T8
Maat 99 GO: +B16 +FC
Maat 113 +R/GO oct. grave
Maat 120 +R/GO oct. aigue